Proram har utført presisjonslaserskanning og NDT-kvalitetsanalyse av en KOMATSU-knuseraksel for å identifisere årsaken til feilen.
Prosjektbeskrivelse
- Oppdragsgiver: Komatsu Polen – basert i Tychy, Murarska Street 20, Polen.
- Utfordring: Etter kort tids drift av knuseren sviktet lagrene, og akseltappene satte seg fast. Siden problemet oppsto kort tid etter utskifting, var det mistanke om feilmontering eller feilproduksjon av komponenter. Prorams oppgave var å foreta nøyaktige målinger for å finne årsaken til skaden.
- Løsning: Proram utførte berøringsfri skanning med en Hexagon Absolute Arm RA8525 laserskanner for å analysere de skadede komponentene nøyaktig. De innsamlede dataene ble digitalt bearbeidet til en 3D CAD-modell for sammenligning med akselens nominelle geometri.
- Resultat: Komatsu fikk nøyaktige data om akselgeometrien i løpet av én dag. Den raske diagnostikken reduserte tiden og kostnadene forbundet med konvensjonelle inspeksjonsmetoder. Komatsu kunne raskt identifisere årsaken til problemet og planlegge videre tiltak for å forhindre lignende feil i fremtiden.

Prosjektdetaljer
- Prosjektets mål:
- Å identifisere årsaken til bruddet på knuseakselen ved hjelp av nøyaktig skanning og sammenligning av geometrien med nominelle verdier.
- Verifisering av om skaden skyldtes feil installasjon eller feil akseldesign.
- Beskrivelse av teknologien og prosessene som ble brukt:
- Berøringsfri laserskanning ved hjelp av Hexagon Absolute Arm RA8525 ble brukt.
- Målingene ble utført i flere grunnlinjer på grunn av den store avstanden mellom akselendene og den begrensede lengden på måleområdet.
- For å redusere risikoen for feil ble deler av akselen med og uten synlige skader målt hver for seg. Punktskyen fra skanningen ble deretter digitalt omdannet til en 3D CAD-modell.
- Gjennomføring og implementeringsfaser:
- Skanningen ble utført i kundens lokaler i Tychy. Dataene som ble samlet inn fra målingen, ble deretter bearbeidet til en 3D-CAD-modell for sammenligning med den nominelle geometrien.
- Digitale fargeavvikskart ble brukt for raskt å visualisere måleresultatene. Denne metoden gjør det enklere å evaluere avvik.
Resultater og fordeler
- Oppnådde resultater:
- Målingene viste at skaden var av mekanisk art, med hulrom på akseloverflaten på mellom 0,3 og 0,4 mm. Disse resultatene bekreftet akselens aksialitets- og totalutløpsproblemer, noe som hadde en direkte innvirkning på lagerskaden.
- Kundefordeler:
- Tradisjonelle metoder for å analysere så store komponenter som knuserakselen (med betydelig lengde og vekt) ville ha medført tungvint og kostbar demontering og bruk av spesialiserte CNC-maskiner. Hele prosessen ville tatt 1-2 uker og generert høye driftskostnader.
- Ved hjelp av laserskanning med den mobile målearmen Hexagon RA8525 kunne Prorams ingeniører redusere analysetiden fra flere uker til én arbeidsdag.
- Skanningen fant sted i kundens lokaler. Allerede samme dag som målingen ble utført, fikk man resultater og nøyaktig geometrikartlegging. Dette minimerte maskinens nedetid og reduserte driftskostnadene med rundt 70 %.
Tilbakemelding fra kunden
«Samarbeidet med Proram gir oss verdifull erfaring og kunnskap om moderne måleteknologi. Fleksibiliteten, viljen til å ta utfordringer og lydhørheten gjør Proram til en partner vi kan stole på.
Vi kan trygt anbefale Prorams tjenester til alle som er på utkikk etter pålitelige og profesjonelle løsninger innen landmåling, 3D-skanning og reverse engineering», skriver en representant for Komatsu Mining Group i referansebrevet.